"
Værkerne benytter sig af plantefibre og organiske
materialer, men viser en stræben mod at overskride
papirets eget væsen og natur.
Der oparbejdes en stoflighed i pulpen, så det
ellers flade papir antager skulpturelle former og reliefstrukturer.
Letheden i papiret og tyngden i stenen transcenderes,
når et møllehjul oparbejdes som stoflighed
i papir."
|
Medlem
af Fyns Billedkunstner
værksteder/Hollufgård
siden 1997
og medlem af Papirmager
forbundet siden 1993 |
"
Arbejdet med fibrenes grundstruktur fører også
frem mod en interesse for koder, tegn og skrift - grundvilkåret
for skrift. Skrift kan i værkerne opstå
som spor og prægninger i papiret, som ophøjede
reliefstrukturer - eller som spil mellem mørke
og lyse streger. erkendelser om fibrenes oprindelse
og grundstruktur, fra arbejdet i cellernes mikrokosmos
udtrykkes som kosmiske oplevelser, som planeter eller
kloder i værkerne fra serien Cosmos. Den stadige
stræben mod transcendens kan opleves på
flere planer - også i interessen for det gentagne
og serielle, for den lille firkant i firkanten - i princippet
mod uendeligt (?) - eller i de genkomne symboler - livshjulet,
labyrinten og cirklen."
JORD
OG RUST
"
Papirarbejderne får deres særlige dybde
og lød i et meget bevidst arbejde med jordfarverne.
Papir indfarves med jord. En særlig rød
lød ses i værker indfarvet med jord fra
Sardinien, ( se værket "Madre
Mediterranea".)
I
de seneste værker arbejdes der på en ny
måde med de brunlige farver, hvor papiret indfarves
i en kemisk opløsningsproces med en oxideret
jernplade. Der arbejdes nu med stærke, grove fibre
og skabelsen opstår under destruktion. Mens fibrene
delvis nedbrydes antager de farver i nuancer af rust." |